м. Луцьк,
вул. Воїнів-афганців,8
тел.: (0332) 71-52-55
Ми працюємо:
5 днів на тиждень
з 7:30 до 19:30
Поради логопеда

Фонетико-фонематичний недорозвиток мовлення (ФФНМ) — порушення промовляючої сторони мовлення внаслідок недорозвитку фонематичних процесів.

Причини ФФНМ:

  • інтоксикації матері в ІІ половині вагітності; 
  • порушення кровообігу плоду; 
  • мозкові крововиливи; 
  • асфіксія; гіпоксія; 
  • пологові травми; 
  • часті інфекційні захворювання; 
  • ММД (мінімальна мозкова дисфункція). 

Основні прояви фонематичних порушень: 

  • заміна одних звуків іншими, більш простими за артикуляцією (наприклад: «табака» замість «собака», «сітка» замість «щітка»); 
  • заміна одних звуків іншими за ефектом оглушення — одзвінчення чи пом'якшення вимови (наприклад: «жапка» замість «шапка», «сосуля» замість «зозуля», «сьосьна» замість «сосна»); 
  • невикористання добрепромовляючих звуків у зв'язному мовленні (уміючи вимовляти звуки [р, л] чи інші ізольовано, дитина в зв’язному мовленні вимовляє їх змішано); 
  • пропускання звуків у словах на збігу приголосних (наприклад: «есалатор» замість «екскаватор», «інсумент» замість «інструмент»); 
  • перестановка складів у словах (наприклад: «ляпідор» замість «помідор»); 
  • труднощі у виконанні звукового аналізу слів тощо.
     
Корекція:

1. Розвиток фонематичних процесів:

  • формування фонематичного слуху на немовних та мовних добре промовляючих звуках; 
  • формування аналізу, синтезу слів (виділення спільного звука, першого голосного і приголосного звука у слові, останнього приголосного, голосного звука у слові, місце знаходження звука у слові, поділ слів на склади; аналогічна робота з реченням). 

2. Розвиток артикуляційної, дрібної моторики.
3. Виховання правильної вимови звуків.
4. Уточнення лексичного запасу.
5. Виконання порад спеціаліста.

Прийоми і вправи для досягнення ефективного результату в корекції – МАСАЖ ЯЛИНКОВИМИ ШИШКАМИ:

1. Покласти шишку в долоню та з невеликими зусиллям стискати її пальцями рук. Виконувати вправу по черзі правою та лівою рукою, а потім обома руками водночас. Повторити 5-7 разів.
2. Ялинкову шишку затиснути між долонями. Перекочувати її в напрямку вперед-назад, від середини до кінчиків пальців рук. Повторити 7-10 разів.
3. Правою рукою тримати шишку за верхівку, а нижню частину поставити на бугорок під вказівним пальцем.
Переміщати шишку коловими рухами вправо-вліво. Виконати дію на всіх бугорках і на середині долоні по черзі на обох руках 5-7 разів.
4. Лікоть лівої руки поставити на тверду поверхню. Долонею правої руки притиснути шишку до ребра лівої долоні.
Рухати шишку в напрямку вгору–вниз по ребру долоні лівої руки. Виконати вправу по черзі на обох руках 5-7 разів.
5. Покласти ліву руку розкритою долонею вгору на тверду поверхню. Правою рукою притиснути шишку до внутрішньої сторони ліктьового суглоба та перекочувати її від ліктя до кінчиків пальців рук уперед і зворотному напрямку. Виконати вправу о черзі на лівій та правій руці 3-5 разів.
6. Покласти ліву руку долонею вниз на тверду поверхню. Правою рукою притиснути шишку до зовнішньої сторони лівої руки. Перекочувати шишку в напрямку вперед – назад від ліктя до кінчиків пальців. Виконати вправу по черзі на обох руках 3-5 разів.
7. Покласти шишку на тверду поверхню, прикласти її долонею правої руки й перекочувати в напрямку вперед – назад. Виконати вправу по черзі правою та лівою рукою, а потім водночас обома руками. Повторити вправу 5 – 7 разів кожною рукою й обома руками.
         
                                                                        Вчитель-логопед ДНЗ №10   
                                                                       Завиднюк Тетяна Євгеніївна
 


© ДНЗ №10
«Волиняночка», 2013-2022         hostel.lutsk.ua